flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА Державної судової адміністрації України на 2025 – 2027 роки

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Державної судової адміністрації України   

03.02.2025 року  № 35

 

 

АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
Державної судової адміністрації України  
на 2025 – 2027 роки

Антикорупційну програму Державної судової адміністрації України
на 2025 – 2027 роки (далі – Антикорупційна програма) розроблено відповідно до статті 19 Закону України "Про запобігання корупції", Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21 "Про вдосконалення процесу управління корупційними ризиками", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17 лютого 2022 року за № 219/37555 (далі – Методологія).

 

І. Засади антикорупційної політики Державної судової адміністрації України

Державна судова адміністрація України (далі – ДСА України), усвідомлюючи відповідальність за утвердження принципів верховенства права та доброчесності, забезпечуючи дотримання конституційних прав і свобод людини, дбаючи про власну ділову репутацію, а також в інтересах служіння Українському народові проголошує, що посадові особи та працівники ДСА України у своїй діяльності, а також у правовідносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами керуються принципом нульової толерантності до корупції у будь-яких її формах та проявах, вживають і надалі вживатимуть усіх заходів щодо запобігання, виявлення та протидії корупції, передбачених законодавством та Антикорупційною програмою.

ДСА України заявляє про свою принципову позицію та засуджує корупцію як незаконний та неетичний спосіб ведення діяльності.

Антикорупційна програма передбачає здійснення Головою ДСА України (особою, яка виконує його обов’язки), керівниками територіальних управлінь ДСА України, головним спеціалістом з питань запобігання та виявлення корупції ДСА України (далі – Уповноважена особа) та працівниками ДСА України необхідних завдань, спрямованих на запобігання та протидію корупції.

Голова ДСА України (особа, яка виконує його обов’язки) реалізує антикорупційну політику ДСА України шляхом:

1) демонстрації лідерської позиції у впровадженні управління корупційними ризиками в діяльності ДСА України;

2) підтримки напряму запобігання і виявлення корупції у діяльності ДСА України, демонстрації власним прикладом нульової толерантності до корупції, особистої участі в антикорупційних заходах ДСА України;

3) прийняття організаційно-розпорядчих документів з питань запобігання та протидії корупції;

4) сприяння поширенню інформації щодо важливості впровадження управління корупційними ризиками в усі сфери діяльності ДСА України;

5) забезпечення гарантій незалежності Уповноваженої особи від впливу чи втручання в її роботу;

6) здійснення загального керівництва та контролю за процесом управління корупційними ризиками в діяльності ДСА України, аналізу ефективності управління корупційними ризиками;

7) ініціювання проведення регулярного оцінювання корупційних ризиків у діяльності ДСА України, утворення робочої групи з оцінювання корупційних ризиків, наділення її відповідними повноваженнями;

8) забезпечення ресурсами, необхідними для ефективного управління корупційними ризиками;

9) сприяння постійному удосконаленню процесів управління корупційними ризиками;

10) своєчасного реагування на можливі факти порушень Антикорупційної програми, корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції" (далі – Закон).

До основних завдань Уповноваженої особи належать:

1) розроблення, організація та контроль за проведенням заходів щодо запобігання корупційним правопорушенням та правопорушенням, пов’язаним з корупцією;

2) організація роботи з оцінки корупційних ризиків у діяльності ДСА України та розробка заходів впливу на корупційні ризики;

3) надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання корупції;

4) здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування Голови ДСА України (особи, яка виконує його обов’язки) та Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – Національне агентство) про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;

5) перевірка факту подання суб’єктами декларування в ДСА України декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та повідомлення Національного агентства про випадки неподання чи несвоєчасного подання декларацій у визначеному відповідно до Закону порядку;

6) здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства у ДСА України, її територіальних управліннях, державних підприємствах сфери управління ДСА України, зокрема розгляд повідомлень про порушення вимог Закону в ДСА України;

7) виконання повноважень у сфері захисту викривачів згідно із Законом;

8) інформування Голови ДСА України (особи, яка виконує його обов’язки), Національного агентства та інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції у випадках, передбачених законодавством, про факти порушення законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.

 

 

Керівники самостійних структурних підрозділів ДСА України:

1) забезпечують взаємодію самостійного структурного підрозділу ДСА України з Уповноваженою особою;

2) ідентифікують та враховують корупційні ризики, які виникають у діяльності самостійного структурного підрозділу, під час прийняття рішень та вчинення дій; інформують про такі корупційні ризики Уповноважену особу та Голову ДСА України (особу, яка виконує його обов’язки);

3) періодично підвищують кваліфікацію;

4) дотримуються особисто та забезпечують дотримання підпорядкованими працівниками антикорупційної політики ДСА України, положень Антикорупційної програми;

5) заохочують підпорядкованих працівників до повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, інформування про недотримання антикорупційної політики ДСА України, положень Антикорупційної програми Уповноважену особу та Голову ДСА України (особу, яка виконує його обов’язки).

Посадові особи ДСА України та працівники ДСА України, уповноважені на виконання функцій держави:

1) дотримуються антикорупційної політики ДСА України, Антикорупційної програми під час виконання посадових обов’язків;

2) проходять періодичне навчання з питань запобігання та протидії корупції;

3) надають пропозиції щодо вдосконалення антикорупційної політики ДСА України, Антикорупційної програми;

4) повідомляють у встановленому законодавством порядку про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, недотримання посадовими особами ДСА України, працівниками  ДСА України антикорупційної політики ДСА України, Антикорупційної програми.

Антикорупційна програма розроблена на середньостроковий період і є логічним продовженням реалізації заходів, передбачених Антикорупційною програмою Державної судової адміністрації України на 2022 – 2024 роки, затвердженою наказом ДСА України від 13 січня 2023 року № 14 (далі – Антикорупційна програма на 2022 – 2024 роки).

Антикорупційною програмою на 2022 – 2024 роки виявлено, ідентифіковано та оцінено 10 корупційних ризиків та 28 заходів щодо їх усунення (мінімізації), зокрема, 8 корупційних ризиків стосуються повноважень та функцій ДСА України, зокрема, 1 корупційний ризик щодо матеріально-технічного забезпечення, 2 щодо закупівлі товарів, робіт і послуг, 1 корупційний ризик щодо фінансової діяльності, 1 корупційний ризик щодо внутрішнього аудиту,
1 корупційний ризик щодо управління державним органом, 1 корупційний ризик щодо управління персоналом, 2 корупційні ризики щодо запобігання та виявлення корупції в ДСА України.

За результатами виконання Антикорупційної програми на 2022 – 2024 роки реалізовано повністю 18 заходів впливу на виявлені корупційні ризики, 5 заходів реалізовано частково у зв’язку із введенням в Україні воєнного стану згідно з Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24  лютого 2022  року № 2102-ІХ, 5 заходів виконано частково у зв’язку з іншими об’єктивними обставинами, що унеможливили їх виконання у строк до закінчення дії Антикорупційної програми на 2022 – 2024 роки, їх реалізація планується протягом 2025 – 2027 років.

Відповідно до результатів оцінки виконання Антикорупційної програми ДСА України на 2022 – 2024 роки удосконалено систему запобігання та виявлення корупції в ДСА України, прийнято організаційно-розпорядчі акти, спрямовані на впровадження механізмів прозорості, доброчесності та мінімізації (усунення) корупційних ризиків у діяльності ДСА України.

Метою Антикорупційної програми ДСА України є:

1) подальше удосконалення системи запобігання і протидії корупції в ДСА України, забезпечення злагодженості та системності антикорупційної діяльності структурних підрозділів ДСА України;

2) подальше впровадження механізмів прозорості, доброчесності, зменшення впливу корупційних ризиків на діяльність ДСА України та підвищення рівня довіри суспільства до діяльності ДСА України.

Антикорупційна політика ДСА України ґрунтується на таких принципах:

верховенства права;

доброчесності;

формування негативного ставлення до корупції;

невідворотності покарання за порушення антикорупційного законодавства;

ефективності та законності використання бюджетних коштів;

прозорості та відкритості діяльності.

З метою реалізації засад загальної внутрішньої політики щодо запобігання та протидії корупції в  ДСА України вживаються такі заходи:

надання методичної та консультаційної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства посадовим особам та працівникам ДСА України;

здійснення моніторингу антикорупційного законодавства з метою оперативного реагування та вжиття відповідних заходів;

забезпечення розгляду повідомлень про порушення вимог Закону, а також створення відповідних умов для повідомлень громадянами, посадовими особами та працівниками ДСА України про порушення вимог Закону;

перевірка інформації, що міститься у зверненнях фізичних або юридичних осіб, медіа, інших джерелах щодо причетності посадових осіб та працівників ДСА України до вчинення корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією;

проведення в установленому порядку спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад у ДСА України;

ознайомлення посадових осіб та працівників ДСА України з встановленими антикорупційним законодавством обмеженнями для осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

контроль своєчасності подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що подаються посадовими особами та працівниками ДСА України;

реалізація Антикорупційної програми та її періодичний перегляд з урахуванням ідентифікованих ризиків;

взаємодія з уповноваженими підрозділами (уповноваженими особами) інших державних органів, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, Національним агентством, іншими спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції;

виконання заходів з реалізації ДСА України Антикорупційної стратегії на
2021 – 2025 роки, затвердженої Законом України від 20 червня 2022 року № 2322-IX, та Державної антикорупційної програми на 2023 – 2025 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2023 року № 220 (додаток 1 до Антикорупційної програми).

Організаційно-розпорядчі документи, що регулюють питання запобігання та протидії корупції в ДСА України:

Положення про Державну судову адміністрацію України, затверджене рішенням Вищої ради правосуддя від 17 січня 2019 року № 141/0/15-19;

Наказ ДСА України від 10 травня 2023 року № 229 "Про затвердження положень про територіальні управління Державної судової адміністрації України";

Типове положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції, затверджене наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 27 травня 2021 року № 277/21;

Наказ ДСА України від 30 липня 2021 року №262 "Про організацію роботи з повідомленнями про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень вимог Закону України  "Про запобігання корупції";

Наказ ДСА України від 10 липня 2023 року №320 "Про затвердження Положення про впровадження в Державній судовій адміністрації України, її територіальних управліннях, підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери її управління, механізмів заохочення викривачів та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції";

Наказ ДСА України від 05 червня 2023 року № 274 "Про затвердження Порядку проведення перевірок організації роботи із запобігання та виявлення корупції"

Наказ ДСА України від 31 жовтня 2022 року № 394 "Про робочу групу з оцінювання корупційних ризиків" (зі змінами).

Положення Антикорупційної програми є обов’язковими для дотримання всіма  посадовими особами та працівниками ДСА України.

 

ІІ. Оцінювання корупційних ризиків

З метою встановлення ймовірності вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, можливих причин та умов їх здійснення, аналізу ефективності існуючих заходів контролю, спрямованих на запобігання реалізації корупційних ризиків, а також підготовки Антикорупційної програми відповідно до наказу ДСА України від 04 грудня 2024 року № 538 "Про проведення оцінювання корупційних ризиків", оприлюдненого на офіційному вебсайті ДСА України, проводиться оцінювання корупційних ризиків у діяльності ДСА України у форматі самооцінювання.

Наказом ДСА України від 31 жовтня 2022 року № 394 "Про робочу групу з оцінювання корупційних ризиків" (зі змінами) утворено робочу групу з оцінювання корупційних ризиків, затверджено її склад та положення про неї.

Щоб залучити зовнішні заінтересовані сторони до оцінювання корупційних ризиків у діяльності ДСА України на офіційному вебсайті  було розміщено оголошення про можливість долучитись до зазначеної робочої групи представників громадськості та експертів. Відповідні пропозиції до ДСА України не надходили.

До складу робочої групи включено працівників ДСА України, які за своїми діловими, моральними якостями та професійним рівнем здатні забезпечити оцінювання корупційних ризиків з високим рівнем фахового аналізу та об’єктивності.

Для підготовки до оцінювання корупційних ризиків 23 грудня 2024 року членам робочої групи проведено вступний тренінг.

Робочою групою складено план оцінювання корупційних ризиків, у якому визначено етапи її діяльності з урахуванням функцій ДСА України, внутрішніх та зовнішніх заінтересованих сторін, інших факторів середовища ДСА України.

Під час оцінювання корупційних ризиків досліджувались такі джерела інформації:

1) Антикорупційна програма ДСА України на 2022 – 2024 роки, звіти за результатами моніторингу та оцінки її виконання;

2) результати опитування (анкетування) зовнішніх та внутрішніх заінтересованих сторін;

3) матеріали зовнішніх перевірок та внутрішніх аудитів, проведених у ДСА України;

4) відомості, які містяться у відкритих інформаційних системах, реєстрах і базах даних, зокрема відомості Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;

5) аналітичні матеріали Національного агентства щодо аналізу корупційних ризиків, а також аналітичні матеріали інститутів громадянського суспільства з питань запобігання та протидії корупції та з інших питань, пов’язаних з діяльністю ДСА України;

7) відомості з медіа, соціальних мереж, інших відкритих джерел інформації про можливі факти вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень посадовими особами, працівниками ДСА України.

З метою оцінювання корупційних ризиків застосовувались такі методи і способи:

1) аналіз указаних джерел інформації;

2) аналіз нормативно-правових та організаційно-розпорядчих документів, що регулюють діяльність ДСА України;

3) проведення індивідуального спілкування (інтерв’ю) із працівниками та зовнішніми заінтересованими сторонами ДСА України;

4) проведення "мозкового штурму", що полягає у відкритому збиранні й обговоренні позицій та ідей заінтересованих сторін – учасників "мозкового штурму";

5) моделювання способів вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, визначення внутрішніх і зовнішніх заінтересованих сторін, які можуть брати участь у їх вчиненні.

На підставі зібраної інформації, висвітленої у відповідних аналітичних довідках, за кожним із напрямів аналізу членами робочої групи було визначено такий перелік потенційно вразливих до корупції функцій та процесів у діяльності Комісії:

– запобігання та виявлення корупції;

– правове забезпечення;

– внутрішній аудит;

– проведення процедур закупівель;

– управління персоналом;

– матеріально-технічне забезпечення.

За результатами узагальнення отриманої інформації та пропозицій від внутрішніх, зовнішніх заінтересованих сторін робочою групою здійснено ідентифікацію, аналіз, визначення рівнів корупційних ризиків та заходів впливу на корупційні ризики.

Для кожного заходу впливу на корупційний ризик робочою групою визначено виконавців таких заходів, строк (термін) та індикатор його виконання.

Результати ідентифікації корупційних ризиків, рівні імовірності їх реалізації, наслідків від реалізації та рівні корупційних ризиків, а також заходи впливу на корупційні ризики та етапи їх виконання зазначені в реєстрі ризиків (додаток 2 до Антикорупційної програми).

 

ІІІ. Навчання, заходи з поширення інформації
щодо програм антикорупційного спрямування

З метою формування належного рівня антикорупційної культури Уповноважена особа забезпечує організацію обов’язкового ознайомлення посадових осіб, працівників ДСА України з положеннями Закону, Антикорупційної програми, нормативно-правових та організаційно-розпорядчих актів, які регулюють питання запобігання та протидії корупції в ДСА  України.

Уповноважена особа організовує надання методичної та консультаційної допомоги посадовим особам, працівникам ДСА України з питань додержання антикорупційного законодавства, зокрема шляхом проведення відповідних навчань для різних категорій працівників.

Для визначення тематики та графіка проведення навчальних заходів із питань запобігання та виявлення корупції розроблено план заходів з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування (додаток 3 до Антикорупційної програми).

Уповноважена особа у межах повноважень вживає заходів з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування, зокрема, шляхом:

1) ведення на офіційному вебсайті ДСА України окремої рубрики з питань запобігання корупції;

2) оприлюднення на офіційному вебсайті ДСА України Антикорупційної програми;

3) проведення консультативно-роз’яснювальної роботи серед посадових осіб, працівників ДСА України з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;

4) розсилання відповідної інформації посадовим особам, працівникам ДСА України електронною поштою.

 

  1. Моніторинг, оцінка виконання та перегляд
    Антикорупційної програми

Суб’єктом, відповідальним за здійснення періодичного моніторингу та оцінки виконання Антикорупційної програми, є Уповноважена особа.

Моніторинг виконання Антикорупційної програми здійснюється не рідше одного разу на півріччя, оцінка виконання Антикорупційної програми – протягом місяця після закінчення строку її дії.

З метою забезпечення моніторингу та оцінки виконання Антикорупційної програми Уповноважена особа має право одержувати від посадових осіб та самостійних структурних підрозділів ДСА України необхідну інформацію, документи та матеріали, залучати до цієї роботи посадових осіб (за їх згодою) та працівників ДСА України.

Самостійні структурні підрозділи ДСА України, територіальні управління ДСА України в термін до 10 липня та до 10 січня кожного календарного року надають Уповноваженій особі інформацію про стан виконання заходів, передбачених в Антикорупційній програмі, за І півріччя та рік відповідно, за виконання яких вони відповідальні.

Моніторинг виконання Антикорупційної програми полягає у зборі та аналізі інформації про повноту та своєчасність здійснення заходів, передбачених Антикорупційною програмою, їх актуальність та відповідність середовищу ДСА України з метою контролю стану управління корупційними ризиками, виявлення та усунення недоліків у положеннях Антикорупційної програми.

Під час моніторингу аналізується фактичний стан виконання кожної категорії заходів, передбачених Антикорупційною програмою, а саме: заходів з реалізації антикорупційної політики ДСА України, заходів впливу на корупційні ризики, навчальних заходів.

Оцінка виконання Антикорупційної програми здійснюється шляхом встановлення результативності та ефективності її реалізації.

Періодичний моніторинг та оцінка виконання Антикорупційної програми здійснюється з урахуванням таких критеріїв:

своєчасність (захід виконаний в установлений строк; захід виконаний, але з порушенням строків; захід невиконаний через обставини, які унеможливили його виконання; захід не виконаний);

повнота ("Виконано" або "Постійно виконується" – 100 %; "На стадії виконання" – 50 %; "Не виконано" – 0 %);

ефективність (ступінь досягнення очікуваних результатів).

За результатом моніторингу та оцінки виконання Антикорупційної програми Уповноважена особа готує і подає для прийняття рішень Голові ДСА України (особі, яка виконує його обов’язки) звіт про стан виконання Антикорупційної програми.

Звіт про результати моніторингу та оцінки виконання Антикорупційної програми розміщується на офіційному вебсайті ДСА України.

Антикорупційна програма переглядається, зокрема, у таких випадках:

зміни у середовищі ДСА України (організаційній структурі, функціях та процесах ДСА України) (за необхідності);

внесення змін до законодавства, зокрема антикорупційного, які істотно впливають на діяльність ДСА України;

виявлення за результатами моніторингу її виконання невідповідностей/ недоліків у діяльності з управління корупційними ризиками в ДСА України;

ідентифікація нових корупційних ризиків у діяльності ДСА України;

врахування пропозицій Національного агентства щодо вдосконалення (конкретизації) її положень.

У таких випадках Уповноважена особа ініціює та готує пропозиції щодо внесення змін до Антикорупційної програми.

Перегляду Антикорупційної програми може передувати проведення додаткового оцінювання корупційних ризиків.

 

 

 

Головний спеціаліст з питань запобігання
та виявлення корупції

Державної судової адміністрації України      /підпис/         Михайло ПЕТРУШКО